29 september 2014

Fiske, fest och armkrok.

Det har blivit hög tid för ett inlägg här igen, anledningen till att det varit lite glest med inlägg på slutet är att jag vill att den här bloggen skall handla om fiske och på slutet har det inte blivit så mycket av den varan. Jag kommer i detta inlägg dock frångå fisket lite och även skriva lite om en festlighet... men nog finns det ett uns av fiske med även där...

Lake Tour Skagern.

Ett fantastiskt arrangemang av Eldabutiken i Örebro. Starten och mål var förlagd till Otterbergets camping i den södra delen av sjön och jag och Andreas. N. som var min gast denna helg hade fixat boende i en av campingens villavagnar. Skönt att ha gångavstånd till bryggan och kunna gå ner om kvällen och knäppa en pilsner med de deltagarna som sover i båten.

Lördag morgon och båten är klar för start, är alltid lite spänd så här innan man får åka ut. Starten går och vi har bestämt oss för att börja dagen på Storgrund och det har även några andra båtar gjort, dock inte så många som jag förväntat mig. De flesta verkar välja att fiska efter kanterna, eller rättare sagt minst 200m ut från land vilket är reglerna för denna sjö. Jag får ganska snabbt en mindre gädda men den är i alla fall godkänd, alltid skönt att snabbt få en fisk på plankan och spräcka nollan! Men sedan händer inte mycket mer på en bra stund medans vi kryssar oss fram och tillbaka över grynnan och i närområdet. Efter ett par timmar ser jag hur det drar till lite i en klämma på Andreas sida, den löser dock inte ut men det ser ut att gå lite tungt och när han kontrollerar spöt så visar det sig vara en gös som klivit på och vi kan räkna in vår andra fisk för dagen. Vi vänder runt för att köra över platsen ytterligare en gång när båda riggarna löser samtidigt, den ena fastnar inte medans det på den andra kommer upp en minigös som är långt från att vara mätbar. Tiden rinner iväg och det närmar sig lunchuppehåll så vi bestämmer oss för att fiska oss söderut den sista halvtimmen och straxt därpå kliver det på en bättre fisk. Den följer med nästan in till håven, men någon meter bakom båten sprattlar den sig loss SURT!
Lunchen som Eldabutiken bjöd på bestod av pyttipanna med tillbehör, det är annat det än den mat som en annan är van vid när man fiskar. Det hanns även med att svalka sig i vattnet innan det var dags för att starta om för kvällsfisket. Då väderprognoserna sa att vinden skulle öka framåt kvällen till att vara 5-6 m/s sydostligt och jag sedan tidigare vet att det inte är så trevligt att befinna sig på "fel" sida sjön under sådana förhållanden bestämde vi oss för att fiska efter sjöns östra sida. Efter ett par timmar hade vi inte haft ett pet på grejorna och vinden hade inte ökat som förväntat så vi började fiska oss ut mot grynnan igen.

Väl där har det dock börjat blåsa ganska duktigt och vi sätter kurs mot den södra delen av sjön för att få mera skydd för vinden. På vägen tänker jag mig ett betesbyte, men det är inte helt lätt att hålla balansen i de höga vågorna och i ett felsteg så ramlar jag mot vindrutan där jag hängt upp wobblerna på tork. En Predatek Viper bestämmer sig för att tränga djupt in i armen och en stunds opererande får ta vid innan vi med gemensamma krafter lyckas trycka ut spetsen genom huden igen, att hud är så segt!
Vi får ingen fisk under kvällspasset och kan efter första dagen endast räkna in 2 fisk vilket ger oss en placering i botten.
När vi kom in på kvällen hade Eldabutiken dukat upp med käk och musikunderhållning vilket var mycket trevligt!

När söndagens start gick så stack vi iväg så långt norrut vi bara kunde, planen för dagen var att helt enkelt följa den västra kanten och förhoppningsvis hinna ner till den södra delen av sjön före lunch då det skulle börja blåsa igen. Ganska snart får vi en gädda på djupriggen och straxt därefter yterliggare en på samma rigg. Vi fortsätter dock vår färd söderut då vi inte vill vara kvar här uppe när vinden tilltar, men även för att det i området ligger ett flertal nät och att behöva kryssa mellan dem känns inte så lockande. Det känns ändå ganska bra att ha fått 2 fisk den första timmen och hoppet om att kunna fiska fullt höjs. Men nu dör fisket ut igen och efter en stund blir det dags för ett betesbyte, när jag vevar in en Westins Jätte 23 cm så följer det där även med en trött gös straxt över mått. Vi kör vidare och efter en stund får Andreas ett hugg på riggen, en fisk som tyvärr tappas under drillningen. Timmarna går och vinden tilltar medans vi nöter på i den sydvästra delen av sjön och när timmen av dagen återstår får vi upp en tröstfisk vilket ger oss totala 6 godkända fisk i båten. Detta ger oss en 33.e plats av 36 startande team och jag tror det är min sämsta placering någonsin på Touren. Vinner gör Tourgeneral Kalle Abresparr - Team Vidars Safir, stort grattis till honom!
Får även tacka Eldabutiken för ett förstklassigt arrangemang och jag hoppas de kommer arrangera tävlingen igen.

Hållna löften!

Gäddan till vänster har en speciell plats i mitt hjärta! Det var bl.a. min första över den magiska gränsen 10 kg och så fångades den under Gäddfestivalen på Fryken 2013 och blev det årets största fisk med sina 126cm, det hjälpte mig och min gast Tobias E. att uppnå en andraplats på det årets tävling vilket är mitt mest framskjutna tävlingsresultat hittills.

Men det finns faktiskt ett skäl till, och då får vi gå tillbaka några år i tiden.
Jag och min tjej har varit tillsammans i dryga 7 år nu, och ofrånkomligt när man varit ett par ett tag så börjar frågorna komma om man inte skall fria snart!
När så det "tjatet" pågått ett tag så hävde jag helt sonika ur mig att "den dag jag får en gädda över 12kg så kan du se det som ett automatiskt frieri!" För en annan som då hade ett PB någonstans runt 8 kg kändes det väldigt långt borta men hon svalde betet och jag slog två flugor i en smäll, kunde alltid säga att jag måste ju fånga giftasfisken när man ville ut på en tur och att "ångesten" över att få till ett fint frieri försvann, man är ju inte direkt en romantiker som ni kanske förstår!
Och så den 28 september 2013 kom så dagen, en lång madam blev fångad på en Swim Whizz. Ett mms med bilden till vänster skickades till väntande dam med texten "12,3kg vill du gifta dig med mig?" Det dröjde lite men svaret kom "JA för h-vete"!


Den 9 augusti i år var det så dags, släkt och vänner hade kallats in för att bevittna vigseln som hölls i Norrbyås kyrka och den efterföljade festen i Sköllersta. Dagen var allt man kan önska sig med vacker väder, glada mäniskor och en underbar kvinna som ville bli min fru! (ja hon läser den här bloggen till och från) ;-)
Jag vill även här passa på att tacka alla som var med och förgyllde våran dag och speciellt de som var till stor hjälp när det kom till mat och servering, ja och så även den efterföljande städningen av festlokalen. Med på bilden till vänster är även vår dotter Boo 1,5 år, förhoppnings en kommande storfiskare. Jag skall i alla fall försöka locka med henne in i fördärvet! :-)

Noratour på Yngen.

Efter några fiskefria veckor så var man lagom taggad att få komma ut igen och lämpligt så var det dags för den andra deltävlingen av Noratouren. Till den här tävlingen tog min bror plats som gast och platsen var sjön Yngen i Persberg mellan Filipstad och Hällefors. En sjö jag under ett par års tid velat pröva men som aldrig blivit av. Jag är inte helt säker på att jag åker tillbaka! Men vi startar på morgonen... Vi anlände till startplatsen sent, men hann precis få i ordning på båten och lägga den i drickat innan kaptensmötet startade och sen var det direkt ut på sjön som gällde. Hade inför tävlingen laddat ner en djupkarta från nätet och digitaliserat den för att kunna använda telefonens GPS till att hålla koll på de grynnor som finns. Planen för dagen var att börja fisk runt ett par av dessa som var centralt placerade i sjön. Vi hade bara hunnit få ut sidospöna när vi körde upp på en på djupkartan icke existerande grynna, 3 av 4 beten fastnar och till råga på allt börjar det regna! Efter att ha bärgat en paravan som slitit sig så är det bara att börja om och efter det så fiskar vi oss söderut i
sjön. När vi når fram till södra kanten så kliver det ganska snart på en fin abborre på 40 cm. Vi gör några vändor till efter kanten och den ända lönen vi får för mödan är att vi kör bort ytterligare en wobbler på en "överraskningsgrynna" samtidigt som ett ihärdigt regn fortsätter att strila ner över oss. Vi sätter i stället kurs norrut genom att följa sjöns östra kant och efter en stund så lyckas vi hitta en ny grynna som kostar oss en wobbler och en retursväng för att fiska upp en paravan. Grunden i den här sjön verkar både vara många och dåligt utmärkta på den djupkarta som finns att tillgå. De har också den otrevliga egenskapen att komma snabbt från 20-30 m för att sluta just under ytan och jag har i efterhand hört om flera som hade närkontakt med botten av motorer eller skrov. Just därför tvekar jag på om jag återvänder hit, att man kör bort några wobbler under tiden som man lär sig en sjö får man räkna med. Men här verkar risken att man även skadar motorn vara så stor att det kanske inte är värt det. Men nu började i alla fall mitt tålamod tryta för dagen och det fortsatta regnet som nu även fått sällskap av en ganska hård vind gjorde att jag yppade de ord som min bror inte trodde kunde komma över mina läppar "nu skiter vi i det här och åker hem" så sagt och gjort vid halv ett tiden så plockade vi upp båten och drog hem igen.

Detta var del ett på sensommarens fiske, mer kommer inom kort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar