4 juli 2014

Äntligen lite fiske igen...

Det var länge sedan sist men häromdan blev det så fiske igen, första turen efter senaste Lake Tour tävlingen på Barken. Man måste ju slicka såren! :) Med det sagt så kan ni säkert förstå att resultatet inte blev som man önskat, 6 gäddor på 2 dagar räcker inte någonstans. Dessutom så lyckades vi köra fast ett djupriggslod i botten då det gick från 6m till 4m på en knapp båtlängd.
Lodet högg fast direkt med resultatet att foten på riggen bröts sönder och for över bord, turligt nog i eländet hann jag få tag i riggens spöhållare och få ur spöt medans Henrik fick fram avbitaren och vi kunde klippa vajern.
Men två sönderkörda riggar (se tidigare inlägg) på mindre än en vecka måste vara någon form av rekord!
 

Men nu var det dags för en efterlängtad tur.

Jag mötte upp Robin hemma hos honom, jag skulle för första gången följa med i hans nya båt och även få äran att följa med till ett av hans "hemmavatten". På väg till sjön så förhörde jag mig om vad man borde ha i linändan och vad man kunde förvänta sig av dagen. Givetvis så verkade sjöns gäddor favorisera beten som min betesarsenal i stort sett saknade och det utlovades risk för huggrejs av mindre fisk men även chans på lite finare individer. Det lät i mina öron bra då jag tycker det kan vara roligt med lite mängdfiske ibland även om fisken är mindre, det är roligt när det rycker lite i grejorna och i år har det som mest kommit upp 5 fisk i min båt under en tur.
Vi var framme vid sjön runt kl. 6 och baxade i båten, vi var tvungna att bryta redan vid 14.00 då andra åtaganden fanns under eftermiddagen men nu var jag glad över att ha 8 timmars fiske framför mig. Robins båt är utrustad med en frontmonterad elmotor med I-pilot och jag skulle idag för första gången få se hur den funkar på det sättet jag tänkt mig använda den, när den väl blir införskaffad. D.v.s. att man puttar på med bensinarn i aktern och låter elmotorn sköta styrningen.
Väl ute på sjön är vattnet kallare än förväntat och vi väljer att börja fiska i så låg fart att endast elmotorn är nödvändig, det är onekligen skönt att glida fram ljudlöst på vattnet i den vindstilla morgonen medans vi lägger ut betena. Robin sina för sjön beprövade favoriter och jag med sånt som kanske kunde misstas av fisken att vara såna. Elmotorn puttrar på i fören men beter sig inte alls som jag förväntat mig utan svänger fram och tillbaka vilket gör att båten går i små s-svängar.
Hmmm... nu har jag ju inte fiskat mer än en gång tidigare med frontmonerad elmotor men då var det flötestrolling som gällde och i en fart om 0,3 knop men så här minns jag inte att det var. Robin, som ju i alla fall hunnit med några turer med motorn har heller aldrig upplevt detta och han knappar föbrilt på fjärrkontrollen. Men båten svänger vidare framåt och mitt i en sväng kommer dagens första hugg på ett av mina spön och en mindre gädda surfar in till båten.
Haha... oheta beten va... och jag börjar genast tråka Robin! Han är dock mest inne i sitt knappande, så inne att vi kör upp på dagens första grynna. Inte så att vi går på grund eller så men lagom för att betena skall studsa i botten, allt går dock vägen och inget fastnar.
Under tiden har Robin analyserat läget och funderat ut vad som skiljer denna tur mot de tidigare, vi har ingen motor i vattnet i bakänden! Han fäller ner huvudmotorn och vips är problemet svängande båt bort och den går stadigt framåt, kanon för oss men om man har en mindre båt och frontisen som enda drivkälla hur gör man då?
Straxt därpå får även Robin en mindre gädda på en av sina favoriter och mina tråkningar upphör för en stund, det gör även nappen. Återigen hamnar vi på en grynna och ett av mina beten fastnar, när jag håller emot för att det förhoppningsvis skall släppa går linan av och vi får vända åter efter paravanen som ligger och guppar. Och ibland har man tur, wobblern har vi linbrottet släppt sitt grepp från botten och ligger bredvid och flyter.
Timmarna går fort och det kommer upp några små gäddor till, vi har 5st i båten tror jag och ytterligare ett par missade när vi åter hamnar på en grynna. Även om Robin säger sig känna sjön som sin egen ficka tycker jag det var onödigt snällt av honom att visa mig varje grynna! Denna gång är det dock hans bete som bestämmer sig för att fastna och proceduren upprepas, håll emot lina går av vända och hämta paravanen. Dock inget flytande bete bredvid denna gång. Straxt därpå kliver det på en fisk på mitt spö, skönt jag ligger under med en och har i desperation börjat  med avancerade uträkningar för att bibehålla ledningen och svamlat om fisk per spö o.s.v. då Robin har ett fler än jag. Drillar snabbt in fisken och när jag skall kroka av kilosfisken vid sidan av båten brister jag ut i skratt. Trasslad runt min tafs sitter Robins tappade tafs och bete, vad är oddsen för det!?! Robin ser detta som ett omen att något bra skall hända. Jag är mest nöjd med att jag från botten av betesboxen rotat fram det betestypen som gett Robin alla fiskar för dagen, den ända jag har och i helt fel färg men ändå!
Det närmar sig lunchtid och jag har just avslutat ett samtal med min fiskebroder Andreas som vill höra hur det går när jag får ett hugg och kan bärga dagens ditintills i särklass största fisk som uppskattas till runt 5 kg.
Skönt upp i ledningen både i störst och antal och tråkningarna kan återupptas! :)
 
Helt plötsligt drar en regnskur in och regnet öser ner, vi får bråttom att få på oss regnkläder men innan Robin hinner klart så får han ett hugg och nu är det en riktigt fin fisk som mäts till 102 cm och vi uppskattar vikten till 7-8 kg. Robin har blivit dyngsur om byxorna under drillen och den efterföljande hanteringen av gäddan i regnskuren som lämpligt nog slutar lika snabbt som den började lagom tills det att gäddan simmar åter. Attans nu är man efter i storlek, och straxt efter drar han även yterliggare en minigädda för att även leda antalsmässigt. Men det är han värd, han som får avsluta fisket i fillingarna för att undkomma de blöta byxorna!! :)
 
Dagen börjar närma sig sitt slut, bara en kurva kvar och sedan upploppsrakan mot iläggningsplatsen. Robin frågar om vi skall plocka upp redan nu för att få lite extra tid till godo men jag ligger ju efter och vill försöka utnyttja tiden maximalt för att i alla fall komma ifatt i antal, störst lär jag ju inte få.
Straxt därpå får jag ett hugg på det för sjön felfärgade superbetet och jag känner att det är en hygglig fisk! När den närmar sig båten börjar Robin och tala om 10+ och det blir lite nervöst men det går vägen och en fet madam kan lyftas ur håven.
 
När det är chans på en 10,a så vill man ju gärna väga den för att se om den spräcker gränsen, problemet nu är att Robins digitalvåg verkar gett upp i regnet och jag har lämnat min hemma. Robin har dock en super samson fjädervåg som back-up och den pressas en bit över 10 kg med vågsäck. Det är dock svårt att avgöra säckens exakta vikt på denna våg och då det troligtvis handlar om gram om gäddan skall vara på rätt sida så jag bestämmer mig för att inte lägga denna fisk till 10+ kontot. Jag får för tillfället helt enkelt referera till denna fisk som min fjärde största. Detta blir den tionde gäddan för dagen så huggrejs är väl att ta i men med tanke på den action som varit på slutet känns det helt okej, att den sedan krönts av ett par riktigt finna fiskar är ju inte heller fel. Och när vi under dagen höjde farten fick jag även se att det funkade utmärkt att låta bensinaren sköta framdrivningen medans frontmotorn tog hand om styrningen så det kommer bli perfekt på min båt när den väl sitter där!



Nu börjar det dock bli bråttom, har ju en tid att passa även om man gärna fortsatt en stund till nu när de större fiskarna kommit igång. Oklart om det beror på regnet och det började blåsa lite eller det faktum att Robin strippade ner till kalsongerna... jag har ju förstås mina teorier! Så Robin, nästa gång det är trögfiskat då vet du vad som gäller!

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar