3 april 2014

29-30 mars - en trög historia.

Som tidigare annonserat så blev det fiske både lördag och söndag gångna helgen. På lördagen var det jag och Henrik som försökte oss på ett trollingpass i min båt. Vi hade bara en halvdag till vårt förfogande då jag var tvungen att vara på annat håll på eftermiddagen, detta löses enkelt... man ställer klockan på 3.30 så man är på plats i det första ljuset.
Vi är dock inte först i rampen, en kamrat till Henrik och hans kompis är redan där och håller på att putta i båten.
I den kyliga morgonen, det var -3 när vi lämnade hemmet så får vi snabbt i båten och sätter fart mot det tilltänkta startområdet för dagen. Färden dit går först över öppet vatten för att sedan gå genom ett 2 km långt sund, när vi åker in i sundet ser jag att det skimrar lite på vattnet. Hinner precis tänka att "här ligger det fan lite isskorpa" när vi i full fart brakar in i det. Is sprutar åt alla håll och jag blir klart överrumplad att den är så pass tjock, så pass att vilken hängiven pimpelfiskare som helst skulle fått ståpäls - dvs 2 cm! :-)
Men framåt skulle vi och med isen yrandes runt båten fortsatte vi mot målet. Väl där så är tyvärr stora delar istäckta och vi begränsas att köra på ett litet, i mitt tycke mindre hett område. Vi kör på, men det är svårt. Man hamnar gärna för nära iskanterna med följd att paravanerna hakar i och i värsta fall löser ut. Isen flyttar även på sig så där det gick att köra nyss går det inte att köra alls när man återvänder en stund senare. Så här håller det på långt in på förmiddagen innan det till slut kommer lite vind och löser upp de sista resterna. Det är dock helt dött och vi har inte ett pet på grejorna så när vi behöver packa ihop oss runt 13-tiden känns det ändå som dagen är gjord. De enda positiva sakerna med denna dag är att man vart tvingad att hitta lite nya vägar runt grynnor, öar etc. vissa tror jag kan vara riktigt heta i under rätta förhållanden den andra positiva saken att man fick chansen att börja bygga på brännan lite!

Andreas
Söndagen sen så skulle jag gasta hos Andreas i hans Buster RS och flötestrolling stod på programmet. Vi startade lika tidigt som dagen innan, eller ja en timme senare blir det ju men är ju lika tidigt i alla fall... ja ni förstår nog. Andreas har under vintern investerat i en Minn Kota Terrova bestyckad med I-pilot, skulle bli mycket intressant att följa dess arbete då jag är inne på att skaffa en sådan till min båt. Idag är vi först i rampen och straxt på väg ut, vi har inte några planer på var vi ska utan tänker att det får isen bestämma. Idag är det dock betydligt mindre av den varan även om det finns lite här och var.
Dagens första bryter ytan!
Vi bestämmer oss för ett område där isen hindrat mig dagen innan, betesfiskar åker i vattnet och redan efter 10 minuter får Andreas hugg på ytterspöt. Spännande sekunder innan han sätter mothugget, det kan ju vara en stor en... men som oftast är det en mindre fisk denna på runt kilot. Men med en sådan start verkar det lovande för dagen! 

Med elmotorn snurrandes i fören och kryssandes mellan isrester fortsätter vi långsamt framåt, 0,3 knop är riktigt långsamt känns inte som om man rör sig alls faktiskt. Man täcker inte stora områden så det gäller att träffa rätt från början.
Surfargädda

Det händer inte mycket på ett par timmar men så kommer det äntligen ett hugg, denna gång på mitt ytterspö. Spännande sekunder... mothugg och yterliggare en fisk i kilosklassen surfar in till båten. Det har börjat blåsa lite och förhoppningen om bättre fiske blossar upp, men är snabbt övergående då det efter bara en liten stund blir plattvatten igen. Vi plockar upp grejorna och gör en förflyttning på 5 min, en sträcka som skulle tagit 2 timmar i snigeltempot. I med grejorna igen, och redan på utlägg får Andreas ett hugg men fisken krokas inte. Vi kör runt lite i det nya området men inget mer händer så jag passar på att sträcka ut mig på spinnplattformen i fören och snarka högt en stund i solen, skönt att gasta ibland och låta någon annan ta över ansvaret! När jag vaknar till närmar vi oss platsen där 10+ arn kom upp tidigare i veckan, vi bestämmer oss för att justera lite djup mellan flöten och betesfisk som hittills gått ganska högt i vattnet. På utlägg får jag då direkt ett hugg, vi är i stort sett på fläcken där 10.an kom upp... spänning! Men jag är för snabb med mothugget, känner några ryckningar i spöt sedan tomt. Vi håller oss i området ett tag till men inget mer händer, kortare förflyttning men samma där. Så vi bestämmer oss för att ta kvällen. Ändå en skön dag på sjön, och nu är man än mer sugen på en egen elvisp till båten för den skötte sig galant hela dagen och att glida fram ljudlöst är faktiskt ganska skönt ibland.

Plattvatten, sällan bra för fisket!
Nu blir det nog lite rast och vila från fisket att tag, sambon jobbar så en annan får ta marktjänsten hemma hos dottern - men man skall aldrig säga aldrig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar