25 maj 2014

En sammanfattning

Detta blir en redogörelse av de 2 sista veckorna, från först deltävlingen av Lake Tour genom en testtur inför Nora Touren och lite därikring!

Lake Tour Söndag:

Skall väl skriva lite om hur det gick andra dagen på Fryken och det kan väl egentligen sammanfattas med ett ord... SKIT! Inte en fisk lyckades vi få upp, medans de flesta som inte fått något på lördagen lyckades dra upp minst en. Eftersom vår lördagsfisk var så pluttig så betydde det att vi rasade i resultatlistan i stället för som förhoppningen var att ta några kliv uppåt. Det var dock vissa som lyckades dra bra med fisk på söndagen och även en del av större modell så att skylla på att fisken hade andra saker i tankarna än mat håller inte, det var helt enkelt vi som gjorde fel på något sätt! Jag har så här i efterhand försökt analysera vad, och det troligaste är att vi var på fel ställe. Vi hade under lördagkvällen sett ut 5 områden som verkade vara intressanta, och bestämde oss för att börja med det som låg längst bort från start/målområdet. Har den tron att detta är en bra taktik om man inte har ett favoritområde som känns extra hett och bör betas av först Genom att åka längst bort jobbar man sig alltid hemåt och i teorin bör det då psykologiskt vara lättare att packa ihop sakerna och dra till nästa område om det utvalda inte producerar som förväntat det ligger ju ändå på vägen till målgången. I TEORIN ja!
Så vi drog iväg norrut från Sunne, längre norrut än någon annan faktiskt och tydligen längre norrut än alla fiskar också. De första 3 områdena låg så till att de var möjliga att trolla sig emellan utan att man slösade för mycket tid på att åka över ointressant vatten. När vi kommer till område tre är det en del båtar där, vilket i och för sig inte är någon överraskning vi såg ju på vår färd norrut hur några valde att stanna här. Det som ingjuter lite hopp är att de fortfarande är kvar, då kanske det finns lite huggvillig fisk i området. Vi blir ganska överraskade över den kuperade bottnen, det går upp och ner mellan 4-10 m vilket inte sjökortet alls avslöjar och våra beten studsar stundtals på bottnen, Plötsligt får vi påslag på ett spö, men den kliver av. Vi bestämmer oss för att lägga lite tid i området och medans de andra teamen droppar av ett efter ett kör vi kors och tvärs i området utan resultat. Och det är nu det i teorin skall vara lätt att riva ihop och bränna iväg till nästa område, man måste ju ändå åka den sträckan sen och trots att det inte är mer än någon timme kvar av dagen så är det ju bättre att lägga den någonstans där det kanske finns en fisk. Men... så blir det inte... och det är här jag tycker vi gör helgens största misstag (och det är inte min första gång) vi tar ett extra varv i ett område vi inte längre tror på och trollar oss sedan söderut planlöst tills det är dags att plocka upp grejorna, dra mot målområdet och anlända 15 min för tidigt. Detta är också en fördel med att avsluta nära målet, blir så mycket lättare att beräkna hur lång tid man behöver för att hinna tillbaka innan tävlingsdagen är slut och slippa risken att bli diskvalificerad. Under tävling är varje minut med grejor i vattnet viktig och det behövs inte många minuter för att få den där sista fisken som kan vara så avgörande, just den här gången då så många team bara hade en eller två fiskar kunde en bättre fisk skickat oss betydligt högre upp i resultatlistan. Nog om det nu, det är bara att komma igen och ta lärdom så blir det bättre nästa gång!

Resultatlista första deltävlingen finns här.

En tur på Fåsjön.

Fåsjön ligger någon mil norr om Nora och den besökte jag i söndags (18/5), anledningen till detta är att den står som värd för första deltävlingen i årets Nora Tour. Jag har fiskat i sjön förut, men då med min lillbåt och elmotor så stora delar är outforskade för mig och jag ville få in lite djupmarkeringar i GPS:en. Så med mer fokus på att täcka yta än fiska effektivt bar det iväg för en kortare tur om fem timmar. Jag började med att dra iväg till sjöns södra ände där det finns ett större grundområde och djupet varierar mellan 3-5 m. När jag åker in i viken så uppmärksammar jag en silverfärgad plastdunk som ligger och flyter nästan mitt i, jag spanar intensivt efter fler ifall det skulle vara ett nät som ligger där. Det verkar inte finnas några så jag trollar mig vidare in i viken, när jag någon dryg halvtime senare tycker mig fått någorlunda koll på bottenstrukturen och bestämmer mig för att åka vidare så lämnar jag viken längs med motsatta sidan från den jag kom in.


Inte OK!
Då fem meter framför fören dyker det upp en blå 5-liters plastdunk som nästan helt är dold i vattnet, tvärnit och snabbrivning av grejorna. Som tur är blåser det knappt något så med några små start/stopp kan jag hålla båten praktiskt taget stilla medans grejorna tas ur vattnet och jag klarar mig från att fastna. Om man nu skall hålla på att lägga nät så kan de väl för bövelen märka upp dem ordentligt, blå dunk har av någon outgrundlig anledning förmågan att smälta in i blått vatten! Om jag kommit 10-15m längre åt sidan så hade denna nätläggare haft 6 st Wobbler prydligt placerade i nätet.
När ändå grejorna var ur vattnet passade jag på att göra en kortare förflyttning och göra ett betesbyte, om det var platsen, de nya Wobblerna eller det faktum att det började blåsa lite som gör det vet jag ej men under utlägg hugger det 2 mindre gäddor. Den ena faktiskt medans jag står med linan i handen och monterar paravanen som för dagen är nyinköpt och av märket GHOST. Jag har 4 st Great White sedan tidigare och kände att jag behövde komplettera med 2 st till, är jättenöjd med GW dragförmåga så det låg nära till hands att det skulle bli 2 sådana till. Har dock sneglat lite åt GHOST då jag tycker att alla paravaner jag prövat är ett aber att ha på linan under drill.
 Så jag bestämde mig för att testa dessa lättviktare och de drar riktigt bra, i mitt tycke bättre än GW med likvärdig wobbler bakom. När den löst ut skall den arm som sitter bak på paravanen och som beteslåset sitter i fällas ut för att paravanen skall gå lättare i vattnet, detta hände dock aldrig för mig och då gick de riktigt tungt och djupt i vattnet vid hemtagning. De hade också en förmåga att tippa över och börja dra åt fel håll så att säga när det började blåsa lite och våghöjden blev högre. Men då skall till deras förvar sägas att jag körde utan balansvikt och i närmare 2 knop och enligt beskrivningen skall då vikten användas, det var kav lugnt när jag började och då gick det utmärkt utan. När jag sedan montera vikten, vilket ni ser nederst på bilden så försvann problemet. Jag testade under dagen beten upp till SG Butch 21cm i storlek och GHOST drog dem alla med bravur. Behövs mer än en tur för att rättvist bedöma deras duglighet, men jag tror att när de fått slitas in lite så att armen bak går lite lättare och löser ut som den skall kan det bli kanon!

Jaha var var vi nu då efter detta lilla sidospår... ja just 2 gäddor på utlägg... eftersom detta inte var en tur som till största delen gick ut på att få fisk, och det fanns fler områden att utforska så fortsatte jag min färd.


Oskarsvik
Jag har faktiskt vissa kopplingar till Fåsjön sedan tidigare, under mina första levnadsår hade vi vårt sommarställe på övervåningen av det röda huset på bilden till vänster. Eller ja, det hade ju varit sommarställe för min fars släkt i många år innan jag bestämde mig för besöka världen och på den tiden var han en flitig fiskare så han har många timmars erfarenhet av sjön. Och även om ingen vet säkert finns det väl viss risk att min första fisk kommer ur detta vatten.

Jag kollar av ett par ytterligare områden  och har ett hugg som kliver av innan det börjar bli dags att tänka på refrängen då jag skall jobba kommande natt, medans jag river får jag två hugg och lika många smågäddor landas.
Så nu känner jag mig redo att ta mig an Nora Touren , jag fick under dagen ihop ett 50-tal waypoints och ett par platser som kan vara värda att testa.
Under Touren i år skall min sambo gasta i båten om det löser sig med barnvakt osv. hon var med på sista deltävlingen under förra årets tour och fick väl blodad tand kan jag tro ;) eller så är hon bara snäll för att jag skall slippa köra ensam. Hursom, roligt hon blir med i alla fall!

I övrigt har jag fått besked att Henrik Nordberg, Team Kamikaze (de uppdaterar sin blogg... typ aldrig) blir med på deltävling 2 av Lake Touren som går på Barken utanför Smedjebacken i Dalarna 7-8 juni. Så nu har jag klart med gast till tre av årets fyra återstående tävlingar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar